ولايت اهل بيت و اعتقاد به مهدويت
تنها راه نجات
همان طور كه در فصل اول گفته شد ، ايمان غير از اسلام است. مسلمان (گوينده شهادتين) از اسلام خويش در دنيا بهره مند مي شود: ارث مي برد ، ازدواج مي كند و از حقوق يك مسلمان در جامعه بهره مند است. ولي مومن ،يعني آن كس كه مطيع ولايت آل محمد (ص) است ، علاوه بر اين كه در بهره وري از آثار دنيوي اسلام ، با مسلمان برابر است ، مزيتي كه دارد اين است كه از آثار معنوي و اخروي ايمان نيز بهره مند است ، در حالي كه مسلمان غير مومن از آن بهره اي ندارد . و آن عبارت است از : اعمال و نجات اخروي و شفاعت اولياء خدا در عالم آخرت.
در حديث شيعه و اهل سنت آمده است كه عمربن خطاب از رسول خدا(ص) درباره صحت اين روايت پرسيد كه:
من قال لا اله الا الله محمد رسول الله دخل الجنه .
كسي كه به توحيد و نبوت معتقد باشد، اهل بهشت است.
رسول خدا حديث فوق را تاييد نموده ، فرمودند :
نعم ، اذا تمسك بمحبه هذا و ولايته.
آري ، به شرط اينكه به محبت علي بن ابيطالب و ولايت او متمسك باشد 1.
يعني ولايت آل محمد (ص) در دنيا و آخرت به مانند دژ مستحكمي است كه انسان را از عذاب الهي حفظ مي كند[2]، زيرا امام رضا (ع) در روايتي از اجداد طاهرينشان از رسول خدا از جبرئيل ، ميكائيل ، از اسرافيل ، از لوح از قلم نقل نمودند ، كه خداي تبارك و تعالي فرمود :
ولايته علي بن ابي طالب حصني فمن دخل حصني امن من عذابي .
ولايت علي بن ابيطالب سنگر من است ، هركس كه در اين سنگر وارد شود از عذاب الهي ايمن است[3] .
رمز اين سخن اين است كه كه در مراحل مختلف از عالم آخرت ، قبل از هرگونه محاسبه و پرسشي ، از امر ولايت و اعتقاد به امامت ائمه (ع) مي پرسند ، و آن كس كه پاسخگو نباشد نجات نخواهد يافت .
ابن حجر عسقلاني- دانشمند بزرگ اهل سنت- از يونس بن خباب نقل مي كند كه پس از توضيح درباره چگونگي عذاب قبر ، گفت : در اينجا مطلبي است كه ناصبي ها (دشمنان اهل بيت )آن را پنهان داشته اند ! گفتم آن مطلب چيست ؟ گفت :
انه ليسئل في قبره من وليك ، فان قال علي نجي .
در قيامت نيز آنگاه كه نامه اعمال را منتشر كنند ، عنوان نامه عمل هركس ، موضع او در قبال امر ولايت است[5]. و عبور از پل صراط نيز نيازمند اعتقاد و ولايت بوده ، منكر ولايت در جهنم سقوط نموده ، پيرو اهل بيت امكان عبور دارد [6] كه امام صادق به نقل از رسول خدا (ع) در روايتي كه سني و شيعه نقل كرده اند فرمودند :
اثبتكم قدما علي الصراط اشدكم حبا لاهل بيتي .
كسي از شما بر پل صراط ثابت قدم تر است كه محبت بيشتري به اهل بيت من دارد .[7]
در زيارت جامعه نيز مي خوانيم :
بكم يسلك الي الرضوان و علي من جحد ولايتكم غضب الرحمان
با ولايت شما است كه افراد به بهشت مي روند و بر منكرين ولايت شما ، خشم خدا خواهد بود .
مفسر بزرگ اهل سنت ، آلوسي در ذيل آيه :" و قفوهم انهم مسئولون "[8] ،
"ايشان را از حركت بازدار ،آنها بايد مورد رسيدگي قرار گيرند "، درباره موضوع پرسش ، اقوالي نقل كرده ، آنگاه گويد :
و اولي هذه الاقوال ان السئول عن العقائد و الا عمال و راس ذلك لا اله اله الله و من اجله ولايه علي كرم الله وجهه.
بالاترين اقال اينكه : سوال از عقائد و اعمال است و در راس همه عقائد توحيد ، و برترين اين اعتقادات ولايت علي (ع) است[9].
به امام محمد باقر (ع) خبر رسيد كه "عكرمه "، غلام ابن عباس ، كه مردي خبيث و دشمن اهل بين بود ، در حال مردن است . فرمودند : اگر قبل از مرگ به او برسم به او مطلبي مي آموزم كه به آتش جهنم دچار نشود . اصحاب عرض كردند : ( او كه مرد) پس آن مطلب را به ما بياموزيد ! فرمودند :
و الله ما هذا الا الامر الذي انتم عليه .
به خدا قسم اين مطلب جز همين اعتقاد به ولايت كه شما بر آن هستيد نمي باشد .[10]
لذا است كه بزرگترين محدث اهل سنت-بخاري- از قول رسول اكرم (ص) نقل كرده است كه درباره قيامت فرمودند :
ليردن علي حوضي اقوام فيختلجون فاقول : اصحابي ، فيقال : انك لا تدري ما احدثوا بعدك ، فيختلجون .[11]
گروه هايي از امت اسلام در قيامت در كنار حوض كوثر بر من وارد شده ، ملائكه مانع آمدن آنها مي شوند ، من مي گويم : خدايا اصحابم ( از رسيدن به من مانع شده اند ) ، پاسخ گفته مي شود : تو نمي داني پس از مرگ تو آنها چه كردند ، پس مانع آمدن آنها و نجات آنها مي گردند .
يعني اگر فرد ، از اصحاب پيامبر نيز باشد و به راه پيامبر جان فشاني كرده باشد ، اگر پيرو ولايت نباشد نجات نخواهد يافت .
پس رمز نجات اهل بهشت ، ولايت اهل بيت و سر شقاوت اهل جهنم ، انكار ولايت اهل بيت است ، كه امام صادق (ع) در ذيل آيه شريفه :
فيومئذ لايسئل عن ذنبه انس و لاجان .[12]
در روز قيامت ، از گناهان (برخي) انسان ها و جن ها پرسش نخواهد شد (مورد شفاعت قرار مي گيرند ).
فرمودند :
و الله لا يري منكم في النار اثنان ، لا و الله ، و لا واحد .
به خدا قسم از شما شيعيان [13] در جهنم دو نفر حتي يك نفر هم ديده نمي شود.[14]
و نيز فرمودند :
اما و الله ما هلك من كان قبلكم و ما هلك من هلك حتي يقوم قائمنا الا في ترك ولايتنا و جحود حقنا .
به خدا قسم علت هلاكت اقوام قبل از شما و بعد ، تا زمان ظهور حضرت مهدي (ع) ،چيزي جز ترك ولايت ما و انكار حق امامت و خلافت ما نيست .[15]
بنا براين ، راه نجات ما كه در عصر غيبت حصرت مهدي (ع) قرار گرفته ايم ، نيز چيزي جز پناه بردن به ولايت و محبت و انتظار ظهور حضرت ولي عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف نيست . از اين روست كه در زيارت آن حضرت ، خطاب به آن بزرگوار عرض مي كنيم :
اشهد ان بولايتك تقبل الاعمال و تزكي الا فعال و تضاعف الحسنات و تمحي السيئات ، فمن جاء بولايتك و اعترف بامامتك ، قبلت اعماله و صدقت اقواله و تضاعف حسناته و محيت سيئاته ، و من عدل عن ولايتك و جهل معرفتك و استبدل بك غيرك كبه الله علي منخره في النار و لم يقبل له عملا و لم يقم له يوم القيامه وزنا
گواهي ميدهم كه به ولايت تو (اي امام زمان ) ، (خدا) اعمال را پذيرفته ، افعال را پاكيزه كرده ، حسنات را دو برابر نموده ، گناهان را پاك مي كند . پس كسي كه معتقد به ولايت تو باشد و به امامت تو اعتراف كند ، اعمالش پذيرفته شده ، گفتارهايش تصديق شده ، حسناتش دو برابر و گناهانش محو خواهد شد و آن كس كه از ولايت تو سر باز زند و معرفت تو را جاهل باشد و به جاي تو ديگري را به امامت بپذيرد ، براي سنجش اعمال او ميزاني اقامه نمي كند .
1. امالي شيخ طوسي 1/288- صحيح مسلم جلد 1 باب " من لقي الله تعالي بالايمان".
2. روايات اين باب بسيار فراوان است ، به عنوان نمونه مرحوم علامه مجلسي در كتاب ارجمند بحار الانوار جلد 68 باب 18 "باب الصفح عن الشيعه ". 97 روايت در اين زمينه نقل نموده است .
3. عيون اخبار الرضا (ع) 2/136.
1.تهذيب التهذيب – ابن حجر 11/439.
2. اين مطلب در روايات سني و شيعه آمده است ، به عنوان نمونه : رسول خدا (ص) فرمودند :عنوان صحيفه المومن حب علي بن ابطالب . تاريخ بغداد – خطيب بغدادي جلد 4/410.
3. مضمون حديثي از رسول خدا (ص) در كتب اهل سنت و شيعه به عنوان مثال :المناقب ابن مغازلي شافعي /242ح 289.
4. فضائل الشعيه – شيخ صدوق /5.
5. سوره صافات/24.
2. نا گفته نماند نجات پيروان اهل بيت از عذاب الهي ، به معناي انكار مواعيد الهي در عذاب گناهكاران نيست ، بلكه پس از اينكه گناه شيعه را به بلاياي دنيا يا سختي مرگ و عذاب قبر و ديگر عرصات عالم آخرت پاك كردند ، به شفاعت اهل بيت نجات مي يابد رجوع كنيد به فصل 14 همين نوشتار .
3. بحار 68/144ح 91.
4. كافي 1/426ح 74.
نظرات شما عزیزان:
__________________________$$$$$$$آپم
________________________$$$$$$$$$$$$$$$$$$$آپم
______________________$$$$$$$$$$$$$$$$$$آپم
____________________$$$$$$$$$$$$$$$آپم
___________________$$$$$$$$$$$$$آپم
_________________$$$$$$$$$$$$آپم
________________$$$$$$$$$$آپم
_______________$$$$$$$$$آپم
______________$$$$$$$$آپم
_____________$$$$$$$$آپم
____________$$$$$$$آپم
___________$$$$$$$آپم
___________$$$$$$آپم
__________$$$$$$آپم
__________$$$$$آپم
_________$$$$$آپم
_________$$$$آپم
________$$$$آپم
________$$$$آپم
________$$$آپم
________$$$آپم
_________$$آپم
___$$$$$$$$$$$$$$$آپم
_____$$$$$$$$$$$$آپم
______$$$$$$$$$آپم
_____$$$$$$$$$$$$آپم
____$$$$$$$$$$$$$$آپم
___$$$$$$$$$$$$$$$$$آپم
_________$$$$آپم
__________$$$ آپم
___________ $
سلام،آپم ،اگه بياي نظر نذاري دلم بدجوري ميشکنه
وبت خووووووووبه
منم یه وب حلال دارم
.gif)
به منم سری بزنید
نظر فراموش نشه
با شبهای قدر بروزم
التماس دعا
گفتم شبی به مهدی اذن نگاه خواهم
گفتا من هم از تو ترک گناه خواهم
به خدا اگه گناه نکنیم خودش میاد
ممنون بابت پست عالیتون
بهترین ادب و متواضع برای امام زمان عج ترک گناه است. پس باید بکوشیم و گناه نکنیم
یاحق

پاسخ: خواهش میکنم حسین جان
